Algemene voorwaarden

Artikel 1: Definities

  • Van Daatselaar Assurantiën: Van Daatselaar Assurantiën V.O.F., gevestigd aan Beukemaplein 16 te 7906 AK Hoogeveen.
  • Jij: de natuurlijke of rechtspersoon aan wie Van Daatselaar Assurantiën een offerte heeft verstrekt, een aanbieding heeft gedaan of met wie een overeenkomst is gesloten.
  • Opdracht: de opdracht die jij aan Van Daatselaar Assurantiën verstrekt om te adviseren over of te bemiddelen bij het afsluiten van een financieel product.
  • Financieel product: een hypotheek, verzekering, belegging- of spaarrekening of een krediet waarover Van Daatselaar Assurantiën jou adviseert of bij het afsluiten bemiddelt.
  • Financiële instelling: de partij bij wie je het financiële product afsluit.

 

Artikel 2: Opdracht

  • Een overeenkomst komt tot stand zodra Van Daatselaar Assurantiën je opdracht schriftelijk heeft aanvaard of met de uitvoering is begonnen.
  • Je opdrachten worden altijd uitgevoerd door Van Daatselaar Assurantiën, ook als het jouw bedoeling is dat een specifieke medewerker dit doet.
  • Van Daatselaar Assurantiën levert een inspanningsverplichting en geen resultaatsverplichting, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
  • Tenzij schriftelijk anders overeengekomen zijn termijnen nooit fatale termijnen.
  • Deze voorwaarden gelden ook voor bestuurders, vennoten en alle medewerkers van Van Daatselaar Assurantiën.
  • Inkoop- of andere voorwaarden waar jij naar verwijst zijn alleen van toepassing als Van Daatselaar Assurantiën die zonder voorbehoud schriftelijk heeft aanvaard.

 

Artikel 3: Aanbiedingen, offertes en adviezen

  • Aanbiedingen of offertes die Van Daatselaar Assurantiën namens een financiële instelling presenteert zijn vrijblijvend en onder voorbehoud van acceptatie door die instelling, tenzij anders aangegeven.
  • Aan berekeningen over kosten of maandlasten van een financieel product kun je geen rechten ontlenen; deze zijn indicatief en kunnen wijzigen.
  • Adviezen van Van Daatselaar Assurantiën zijn momentopnames en gebaseerd op vereenvoudigde aannames van de dan geldende wet- en regelgeving.

 

Artikel 4: Communicatie

  • Je mag er pas op vertrouwen dat een digitaal bericht Van Daatselaar Assurantiën heeft bereikt als je een ontvangstbevestiging (geen automatische) hebt ontvangen.
  • Algemene informatie, bijvoorbeeld op internet, is vrijblijvend en geen advies, tenzij Van Daatselaar Assurantiën uitdrukkelijk het tegendeel meldt of het een persoonlijk advies is.
  • Totdat je een adres- of rekeningnummerwijziging hebt doorgegeven, mag Van Daatselaar Assurantiën uitgaan van de bij haar bekende gegevens.

 

Artikel 5: Inschakeling van derden

  • Van Daatselaar Assurantiën mag bij de uitvoering van je opdracht derden inschakelen. De kosten daarvan worden aan jou doorberekend.
  • Bij inschakeling van externe adviseurs (zoals accountants, advocaten, fiscalisten) zal Van Daatselaar Assurantiën zoveel mogelijk vooraf overleg plegen en zorgvuldig selecteren, maar zij is niet aansprakelijk voor tekortkomingen van deze adviseurs.
  • Voor derden die geen externe adviseur zijn (zoals uitzendkrachten of administratiebureaus) is Van Daatselaar Assurantiën wel verantwoordelijk.

 

Artikel 6: Honorarium en betaling

  • Het honorarium kan zijn inbegrepen in de bedragen die de financiële instelling aan jou berekent of er wordt een uurtarief of vast bedrag afgesproken. Dit gebeurt altijd vooraf.
  • Wijzigingen in belastingen of heffingen worden aan jou doorberekend. Tarieven kunnen tussentijds stijgen als de kosten stijgen.
  • Facturen moeten binnen 30 dagen na factuurdatum worden betaald, tenzij anders is afgesproken.
  • Betaal je premies of rente niet (tijdig), dan kan dat gevolgen hebben voor dekking of kan het leiden tot executoriale verkoop van een onroerend goed.
  • Verrekening of opschorting van betaling is alleen toegestaan als Van Daatselaar Assurantiën de tegenvordering schriftelijk en zonder voorbehoud heeft erkend of deze in rechte vaststaat.
  • Bij te late betaling worden incassokosten in rekening gebracht, zonder dat een ingebrekestelling nodig is.
  • Betalingen worden eerst afgeboekt op rente en kosten, daarna op de oudste openstaande facturen.
  • Als Van Daatselaar Assurantiën dat nodig vindt, mag zij haar dienstverlening opschorten totdat jij voldoende zekerheid hebt gegeven voor je betalingsverplichtingen.

 

Artikel 7: Jouw informatieplicht

  • Je bent verplicht om alle relevante informatie, gevraagd en ongevraagd, aan Van Daatselaar Assurantiën te geven, zodat zij de opdracht correct kan uitvoeren.
  • Alleen als je deze plicht naleeft kan Van Daatselaar Assurantiën haar zorgplicht naar jou toe nakomen.
  • Geef je informatie niet tijdig of niet volledig, dan mag Van Daatselaar Assurantiën de uitvoering van de opdracht opschorten.
  • Je bent zelf verantwoordelijk voor de juistheid en volledigheid van de door jou verstrekte gegevens.

 

Artikel 8: Aansprakelijkheid

  • De aansprakelijkheid van Van Daatselaar Assurantiën, haar bestuurders, werknemers en ingeschakelde personen is beperkt tot het bedrag dat in het betreffende geval door de beroepsaansprakelijkheidsverzekering wordt uitgekeerd.
  • Verleent deze verzekering geen dekking, dan is de aansprakelijkheid beperkt tot het aan jou in rekening gebrachte honorarium of – als er geen honorarium is – tot de door de financiële instelling berekende premie.
  • Werkzaamheden worden uitsluitend verricht voor jou; derden kunnen daar geen rechten aan ontlenen.
  • Van Daatselaar Assurantiën is niet aansprakelijk voor schade door onjuiste of onvolledige informatie van jou.
  • Ook is zij niet aansprakelijk voor schade door fouten in software of door e-mails die haar niet bereiken.
  • Zij is evenmin aansprakelijk voor schade door het niet (tijdig) betalen van premies of renten door jou.
  • De aansprakelijkheid voor opzet of bewuste roekeloosheid van ondergeschikten blijft uiteraard bestaan.
  • Ontbinden van een overeenkomst kan alleen als Van Daatselaar Assurantiën na een deugdelijke ingebrekestelling toerekenbaar tekortschiet. Betalingsverplichtingen voor reeds geleverde diensten blijven bestaan.

 

Artikel 9: Overmacht

  • Van Daatselaar Assurantiën hoeft verplichtingen niet na te komen als dat door omstandigheden buiten haar schuld redelijkerwijs niet mogelijk is (zoals brand, staking, oorlog, overheidsmaatregelen, etc.).

 

Artikel 10: Bescherming persoonsgegevens

  • Je persoonsgegevens worden alleen gebruikt of verstrekt voor de uitvoering van je opdracht of voor het toesturen van mailings, tenzij de wet iets anders voorschrijft.
  • Wil je niet in een mailinglijst staan, dan verwijdert Van Daatselaar Assurantiën je gegevens op jouw eerste schriftelijke verzoek.

 

Artikel 11: Klachteninstituut

  • Van Daatselaar Assurantiën is aangesloten bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) onder nummer 300.013706.
  • Jij kunt een geschil voorleggen aan de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening of aan de burgerlijke rechter.
  • Van Daatselaar Assurantiën conformeert zich vooraf aan het bindend advies van de Geschillencommissie als het geschil minder dan € 25.000 bedraagt.

 

Artikel 12: Verval van recht

  • Klachten over werkzaamheden of facturen moeten binnen 60 dagen schriftelijk worden ingediend. Doe je dit niet, dan vervalt je recht om te klagen.
  • Alle vorderingsrechten vervallen uiterlijk vijf jaar nadat je bekend was of kon zijn met het recht.

 

Artikel 13: Diversen

  • Op alle aanbiedingen, offertes en opdrachten is Nederlands recht van toepassing.
  • Afwijkingen van deze voorwaarden gelden alleen als die schriftelijk met jou zijn afgesproken; dan gaan die afspraken voor.
  • Als een bepaling nietig blijkt te zijn, blijven de andere bepalingen van kracht.
  • Van Daatselaar Assurantiën mag deze voorwaarden tussentijds wijzigen en stelt je daarvan op de hoogte. Je hebt 30 dagen om bezwaar te maken; doe je dat niet, dan gelden de nieuwe voorwaarden vanaf de opgegeven datum.