Wat betekent het provisieverbod voor mij als consument?

Geen provisie meer: jij betaalt voor écht onafhankelijk advies
Sinds 1 januari 2013 mogen adviseurs, bemiddelaars en aanbieders van financiële producten geen provisie meer ontvangen. Voorheen kregen zij een vergoeding van de bank of verzekeraar van wie zij bijvoorbeeld een hypotheek, levensverzekering of beleggingsproduct verkochten.

Tegenwoordig betaal jij als klant de adviseur rechtstreeks voor het financieel advies en de bemiddeling. Zo weet je zeker dat het advies dat je krijgt volledig in jouw belang is.

Provisieverbod bij verkoop financiële producten

Het provisieverbod geldt voor onder andere de volgende producten:

  • Hypotheken, pensioenverzekeringen en levensverzekeringen (complexe producten)

  • Hypothecaire kredieten

  • Inkomensverzekeringen, zoals betalingsbeschermers en AOV’s voor ondernemers

  • Uitvaartverzekeringen en -producten

Onafhankelijk advies, zonder verborgen belangen

Dankzij het provisieverbod laat de adviseur zich niet langer leiden door financiële prikkels van banken of verzekeraars. Dat betekent dat je kunt rekenen op advies dat volledig is gericht op jouw belang en niet op de beloning van de aanbieder.

Uitzonderingen

Op het provisieverbod gelden een paar uitzonderingen. Zo mogen adviseurs en bemiddelaars wel provisie ontvangen voor:

  • Schadeverzekeringen (zoals auto-, reis- of inboedelverzekeringen)

  • Consumptief krediet

Let op: voor schadeverzekeringen geldt sinds 1 januari 2012 een verbod op bonusprovisies. Dit zijn extra vergoedingen die bedoeld waren om de verkoop van bepaalde producten te stimuleren. Die praktijk is sindsdien niet meer toegestaan.